In een aantal gemeenten en de vier grootste steden in Nederland hebben tegenwoordig een plicht om je te registreren als je je huis verhuurt aan toeristen. Zonder een registratienummer kun je inmiddels geen advertentie plaatsen op een verhuurwebsite zoals Airbnb. 

Het doel van de registratie is om in beeld te krijgen hoeveel huizen er worden verhuurd en in welke wijken. Wie zich niet aan het maximumaantal nachten houdt of zijn huis zelfs permanent verhuurd voor toeristen, kan een forse boetes krijgen. In verhouding tot een paar jaar geleden zijn de regels behoorlijk toegenomen en wordt er streng gecontroleerd door de overheid. 

Den Haag was afgelopen maand de laatste grote stad die een registratieplicht heeft ingevoerd. Gouda, Maastricht, Haarlem en Zandvoort zijn ook al overstag. Op Woningmarktbeleid wordt landelijk bijgehouden welke gemeenten welke regels hebben. 

Bron: NU.nl

11 maart 2022